ÅngeNytt

Ångeborna förtjänar mer än återkommande krislägen

DebattinläggÅngeborna förtjänar mer än återkommande krislägen
Foto: Khalid Kashwa

Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När vårdplatsbristen återkommer år efter år handlar det inte längre om tillfälligheter utan om politiska prioriteringar, skriver debattören.

Annons

Den styrande majoriteten i Region Västernorrland beskriver ofta sjukvården som stabil och under kontroll.

Samtidigt gick Region Västernorrland nyligen ut med en uppmaning till invånarna att söka vård på rätt nivå och undvika akutmottagningen om det inte är absolut nödvändigt. Skälet var ett ovanligt högt patientinflöde, stora överbeläggningar och ett särskilt ansträngt läge på Sundsvalls sjukhus. (rvn.se)

Att använda rätt vårdnivå är självklart och något vården alltid ska uppmuntra till.

Men när regionledningen själv känner sig tvungen att vädja till invånarna därför att vårdplatserna inte räcker till, då visar det också hur allvarlig situationen är.

För oss i Ånge är detta inte ett problem som stannar i Sundsvall.

Sundsvalls sjukhus är länets största akutsjukhus. När sjukhuset går på knäna påverkas hela vårdkedjan. Patienter från Ånge kan få längre väntetider, svårare att få vårdplats och längre avstånd mellan beslut och behandling.

Återkommande problem kräver politiskt ansvar

Det mest bekymmersamma är att detta inte är en enstaka händelse.

Under de senaste åren har invånarna gång på gång mötts av samma rubriker:

  • överbeläggningar,

  • korridorvård,

  • svart läge,

  • personalbrist.

Redan 2025 rapporterade SVT om korridorvård efter Arbetsmiljöverkets kritik. Under våren 2026 gick Sundsvalls sjukhus åter upp i svart läge med beläggningsgrader över 110 procent och korridorvård. Regionens egen årsrapport beskriver svart vårdplatsläge som ett återkommande problem. (SVT Nyheter)

Annons

När samma situation återkommer år efter år handlar det inte längre om otur.

Det handlar om ledarskap, prioriteringar och politiskt ansvar.

Inför varje val presenteras nya löften om en bättre sjukvård. Men verkligheten är att vårdpersonalen alltför ofta tvingas arbeta under förhållanden som liknar ett permanent krisläge.

Som läkare i Västernorrland sedan 2007 har jag sett vilket fantastiskt arbete personalen gör varje dag. Problemet är inte personalens engagemang.

Problemet är att systemet alltför ofta bygger på att personalen ska kompensera för brister som borde ha åtgärdats för länge sedan.

Ångeborna har rätt att ställa en enkel fråga inför valet:

Om samma problem återkommer nästan varje år – varför ska vi tro att de löses med samma politik?

Khalid Kashwa
Specialistläkare i allmänmedicin
Kandidat för Sjukvårdspartiet i Region Västernorrland

Vill du också göra din röst hörd?

Har du en åsikt i en lokal fråga eller vill lyfta ett ämne som berör din kommun? Vi välkomnar både insändare och debattinlägg från privatpersoner, föreningar, företag och politiska företrädare. Skicka enkelt in ditt bidrag via debatt.notisen.se. Alla texter granskas av redaktionen innan beslut om publicering fattas.

Khalid Kashwa

Fler artiklar i Samhälle